* فتنه اکبر *

جمعه 1398/09/01

امام جمعه شهرستان گیلانغرب حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا خاص امیری

خطبه اول: موضوع : * فتنه اکبر *

السلام عليکم ورحمتُ اللهِ وبرکاته

أَعُوذُ بِالله مِنَ الشَيطَانِ الرَجيم بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا يُؤَدِّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِي لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ الَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ فَطَرَ الْخَلَائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّيَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ.ثم الصلاه والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسیلن العبد الموید والرسول المسددالذی فی السماء احمد وفی الارضین به ابالقاسم المصطفی محمد (صلی الله علیه وآله وسلم )وعلی آله الاطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله فی الارضین ولعن دائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین .

عبادَالله اوصیکم وَنَفسي بِتَقوَي الله (خودم و همه شما خواهران و برادران ديني را به تقواي الهي و پرهيز از محرّمات دعوت مي کنم.

بسم الله الرحمن الرحیم

قال  الله تبارک  و تعالی :  یَسئلونک عَن الشهرامالحرام قِتاله قُل قِتالهٌ فیه کبیرٌ و صَدً عَنِ سبیلِ الله و کُفر به والمسجِدِ  الحَرَامِ و اخراجُ أهلهُ منهُ أکبر عِندَ اللهِ و الفِتنَهُ اکبر منَ القَتلِ و لا یزالونَ یُقَاتِلونَکم حَتَی یَرُدُّوکم عَن دِیَنکم إنِ استَطَاعوا و مَن یَرتَدِد منکم عَن دِینِهِ فَیَمُت و هُوَ کافرٌ فَأُولَيک َ حَبِطَت اعمالُهُم  فی الدُنیا وَ الاَخِرَه  وَ أولَائکَ اَ صحَاب ُ النار هم فیها خالدون

والآخره: ای پیامبر از تو در باره جنگ در ماه های حرام می پرسند بگو هر جنگی در آن ماه گناه بزرگی است ولی هر نوع باز داشتن مردم از راه خدا کفر ورزی به او باز داشتن مردم از مسجد الحرام بیرون راندن اهلش از آن نزد خدا بزگتر از جنگ در ماه حرام است و فتنه شرکت و بت پرستی  از بین بردن ایمان مردم گناهش از گناه بزرگتر است و مشرکان همواره با شما می جنگند تا شما اگر بتوانند از دینتان بر گردانند و هر که بر گردد همه اعمال خود را در دنیا و آخرت تباه کرده است

شان نزول عبدالله بن جمش به فرمانده هشت نفر از مهاجر را پیامبر اسلام مامور کرد که بروید نخله زمینی بین طائف و مکه وضع قریش را زیر نظر بگیرید و جریان را به ما گزارش بده

هنگامی که به نخله رسیدند با قافله ای از قریش برخورد کردند که عمرو بن حضرمی در آن بود مسلمانان به این نتیجه رسیدند در ماه حرام در گیرشوند عمرو حضرمی کشته شد و یاران او اسیر و اموال تصاحب اموال را نزد پیامبر اسلام آوردند.

پیامبر فرموده: من دستور ندادم در ماه حرام نبرد کنید دخالتی در غنائم و اسیران نکرد مشرکان هم دست به طعن گشودند که پیامبر اسلام جنگ و خونریزی و اسارت را در ماه حرام حلال شمرده .

1 ای پیامبر جنگ در ماه حرام گناه بزرگی است : قّل قتال ٌفیه کبیرٌ

2 عمل مشرکان از جنگیدن در ماه حرام بزرگتر است کار مشرکان الف جلوگیری از راه خدا صد عن سبیل ا... ب کفرورزیدن به خدا  ج هتک حرمت مسجد الحرام  چ تبعید نمودن ساکنان آن و خارج کردن نزد خدا مهمتر است.

دشمن به دنبال فتنه است خارج کردن و منحرف کردن مردم از دین خدا این فتنه از قبل بالاتر است در فتنه اکبر- - دشمنان به دنبال دو چیز است جنایت بر جان و روح و ایمان مردم علاوه بر جنایت جسم انسان خطاب به مسلمانان می فرماید.

مسلمانان نباید تحت تاثیر تبلیغات انحرافی مشرکان قرار بیگیرند زیرا آنان در ضدد هستند که شما را از دینتان باز گردانند و به کمتر از این قانع نیستند محکم در برابر آنها بایستند به وسوسه های آنان در ماه حرام و غیر آن اعتنا نکنید طرفندی است  برای ضربه زدن به اسلام ای مسلمانان هوشیار باشید هر کس از شما برگردد همه اعمال شما در دنیا و آخرت تباه شده است. در دنیا از نعمت اسلام محرومیت از ارث قطع رابط با مسلمانان خروج از حمایت اسلام در آخرت تمام  کارهای خیر محو می شود.

مقابله با فتنه از نگاه امام سجاد علیه السلام دعای 49 صحیفه سجادیه این دعای عبور از فتنه ها نام نهاده اند.

1 زمینه های بروز فتنه ها

الف انحراف از هدایت الهی که موجب جهالت و سرگشتگی و حیرت فرد و جامعه است.

ب مقومت در برابر هدایت و سخن که نتیجه دنیا خواهی و خود پرستی و منفعت طلبی است .

ج ناشکری نعمات زیبا و بی کران الهی چون رسالت و لایت و حاکمیت دینی

چ تزلزل و عهد شکنی که نقطه آغاز شروع فتنه هاست

2 ویژگیهای زمانه ظهور فتنه:

الف آمیختگی حق و باطل ب غبار آلودگی فضا ج انسانها به دام شیطان می افتند و هلاک می شوند. چ در زمین خصم در مسیرهای پر آسیب و خطر قرار می گیرند د مستوجب قهر و خشم و عقوبت می شود .

3 شگردهای فتنه و دشمنی:

چه بسا دشمنی که شمشیر دشمن اش را برمن برهنه کرده و لبه آنرا برمن تیز کرده با فریب کتری قصد من نمود. و زهرهای مرگبارش را با آب خوردن من در آمیخته مرا در بزابر تیرهای بی  خطایش قرار داده

چشم نگاههبانش را  هیچ گاه از من برنداشته و تخته است تصمیم دارد به من گزند برساند و زهر کنیه اش را در کامم فرو ریزد در کمین است مرا در آنچه که هرگز بدان فکر نکرده ام گرفتار ساز و در حالی که به من روی خوش نشان می دهد و چاپلوسی می کند ولی با چشمانی پر از کینه به من می نگرد.

4 روشهای مقابله با فتنه:

فنادَیتُک یا الهی مستغیثاً بک واثقاً بسرعه اجابتکِ

الف- بصیت افزایی یزخاسته از توحید ب توکل بر خدای سمیع بصیر  ج توسل بر ذیل عنایت پیامبر و اهل بیتش چ صبر و استقامت و شکیبایی  د حسن ظن به وعده های الهی ه فرصت سازی از تهدید ها پ شکستن اتحاد فتنه گران .

بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

خطبه دوم سیاسی :

بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ الحَمدُلله رَبِ العَالَمِين الحمدلله الذی جعل اللیل لباسا والنوم سباتا وجعل النهار نشورا لک الحمد ان بعثتنی من مرقدی ولوشئت جعلته سرمدا حمدا دائما لاینقطع ابدا ولایحصی له الخلائق عددا .اشهد ان لا اله الا الله وحده لاشریک له الاها واحدا احدا صمدا فردا حیا قیوما دائما ابدا ولم یتخذ شریک ولا ولدا واشهد ان محمدا عبده ورسوله ارسله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین ولوکره المشرکون بشیرا ونذیرا بین یدی الساعه

وَالصَّلاةُ وَالسَلام علي اشرف الانبیا والمرسلین العبد الموید والرسول المسدد الذی فی السماء احمد وفی الارضین به ابالقاسم المصطفی محمد (صلی الله علیه وآله وسلم )َ والاصلاه والسلام علی وصی رسول رب العالمین یعسوب الدین عین الله وجه الله اسد الله الغالب أَمِيرِالمُومِنِين علی بی بن ابیطالب علیه السلام وصل عَلي فاطِمَةَالزَهرا سَيِدَةِ نِساءالعَالَمِين وَصل علی سبطی نبی رحمه وسیدی شباب اهل الجنه والحسن والحسین وَعَلي عَلي بنَ الحُسَينِ وَمُحمَّد بنِ عَلي وَجَعفَرِبنِ مُحمَّد وَمُوسَي بنِ جَعفَر وَعَلي بنِ مُوسَي وَمُحمَّدبنِ عَلي وَعَلي بنِ مُحمَّد وَ الحَسَنِ بنِ عَلي وَالخَلَّفَ الحُجَة أيُهَا القَائِمُ المُنتَظِرَ المَهدي صَلَّواتُ الله عَلَيهِم أجمَعيِن.

اللهم احفظ واید وانصرقائدناالخامنه ای (حفظه الله)

عِبَّادَالله اوصیکم وَنَفسي بِتَقوَي الله (خودم وهمه شما خواهران و برادران ديني را به تقواي الهي و پرهيز از محرّمات دعوت می کنم.

بسم الله الرحمن الرحیم

دو شنبه۵ آذر تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام رحمة الله علیه و روز بسیج در سال ۱۳۵۸.

۱- تفکر بسیجی الهام‌بخش مقاومت در عصر حاضر:

1-  تفکر بسیجی و بسیج در جهان معاصر مرهون حضرت امام رحمة الله علیه است و امام در واقع پدر و معلم این تفکر و تشکل در عصر جدید است .

۲- تفکر بسیجی ویژگی‌های اصلی دارد که آن را از دیگر تشکل های مبارز و مردمی جهان متمایز می‌کند و همین مختصات است که به این فرهنگ و تفکر جنبه الهام بخش و الگویی  در جهان داده است و باعث ناراحتی جهان استکبارشده است مختصاتی همچون اخلاص در عمل خدامحوری و ارتباط با خدا ---حاضر در تمامی میدان های سخت وهمراهی مجاهدت با ایمان و عمل و بصیرت حفظ اندیشه ارزشی شهادت‌طلبی تلاش عاشقانه و مومنانه حضور با اراده و همت بلند و پیشرو بودن در میدانهای سخت عبرت گرفتن ازداستان عدم اطاعت مسلمانان از پیامبر اسلام در غزوه احد واز امیر المومنین علی علیه السلام در جنگ صفین می تواند راهگشای امروز جامعه ما باشد .

قبل از جنگ پیامبر اسلام در عالم رویا دیدند  که گویادریک زره محکم هستندشمشیرش ذوالفقار از قبضه شکسته و شکاف برداشته و دیدن گاو نری کشته شد و قوچی رادرپی خود می کشیدند اصحاب حضرت از پیامبر خواستند که تعبیر خواب را بیان بفرمایید حضرت فرمودند تعبیر زره محکم شهر مدینه است یعنی در شهر مدینه بمانید ۲-شکسته شدن شمشیر کشته شدن مردی از خانواده من زخمی شدن خودم است ۳-کشته شدن گاو نر شهید شدن برخی از اصحاب۴-و تعبیر اینکه قوچی ازپی خود می کشیدند تعبیرش یعنی کشته شدن بعضی از دشمن است بر خلاف نظر پیامبر اسلام  اکثریت و جوانان که عاشق شهادت بودند گفتند داخل شهر ماندن برای ما باعث تحقیر است و باعث جرات پیدا کردن یهودیان و سایر دشمنان می شود بنابراین در بیرون شهر می جنگیم بنابراین چه کشته بشویم چه بکشیم پیروزیم پیامبر عزیز اسلام همین نظر را پذیرفتند زره مبارک برتن کردند و به سمت دشمن حرکت کردند بعد از مدتی اصحاب پیامبر به خود آمدند و گفتند این چه کاری بود که نظر خود را بر نظر پیامبر اسلام تحمیل کردیداز پیامبر عزیز اسلام عذرخواهی کرده و بگوییم که تابع نظر شما هستیم که در این صورت پیامبر گرامی اسلام فرمودند زمانی که پیامبر زره برتن می کند و آماده می‌شود دیگرآن را ازتن در نمی‌آورد اما الان اگر با توکل به خدا و ایستادگی و گوش دادن به فرامین و دستور من می توانید پیروز باشید پیامبر اسلام در صحنه نبرد با دشمن که صف‌آرایی کردند ۵۰ نفر از تیراندازان را به فرماندهی عبدالله بن جبیر در پشت رزمندگان اسلام و تپه مستقر کردند و فرمودند چه ماشکست خوردیم چه پیروزشدیم شما از اینجا تکان نخورید متاسفانه در اثر توجه به دنیا و مادیات وازغنائم جانمانیم   از دستور پیامبر اسلام سرپیچی کردند و از ۵۰ تیرانداز ۴۰ تیرانداز پست خود را رها کردند در این هنگام خالد بن ولید از فرصت سوء استفاده کرد و از پشت به مسلمین حمله کرد ۱۰ نفر باقیمانده را به شهادت رساند و سپاه اسلام را محاصره کردند سپاه مشرکین زمانی که نیروهای خود را در پشت سر مسلمین دیدند  علم خود را برافراشتند و فراری آنهابرگشتند ما هم هرکجا که به حرف رهبر و امام مان گوش کرده ایم پیروز شده‌ایم هرجا نافرمانی کردیم درجا زدیم در پیروزی انقلاب ودر جنگ تحمیلی ملت بزرگ ما بسیجیان سلحشور ما سپاه قدرتمند ما رزمندگان با صلابت اسلام در اثر پیروی از فرامین امام امت موزه استکبار را به خاک مالید و چنان شد که ما دیگر شاهد جنگ نظامی نخواهیم بود.

حال دشمن تاکتیک خود را عوض کرده وجنگ را به سمت جنگ اقتصادی که نقطه ضعف ماست برده است رهبر انقلاب از ابتدای انقلاب بیان فرمودند که باید بودجه کشور وابستگی به نفت نداشته باشد و مستقل باشد بالای ۱۰ سال است که سال ها را به نام سال های اقتصادی نامگذاری می کند

که توصیف وتحلیل آن فرصت مناسبی را می طلبد

بیانات رهبر انقلاب مانند یک چراغ مه شکن غبارهای ابهام و تردید را کنار میزند.

فصل اول:توصیف حوادث:به دنبال مصوبه سران قوا حوادثی در روزهای اخیردربرخی شهرهای کشوراتفاق افتاد که متأسفانه مشکلاتی راهم درست کردتعدادی جان باختندومراکزی تخریب شدندآتش زدن بانکهاوبرخی مراکز دیگر چون مصلاها حوزه های علمیه و آتش کشیدن قرآن عزیز وقصدضربه زدن به زیرساختهای مهم را داشتند ورود اشراروانسانهای ناباب برخی جوانان که تحت تاثیر هیجانات قرارگرفتندوموجب به بارآمدن مفاسدی شدباعث ناامنی شدوناامنی برای یک کشوربزرگترین مصیبت است.

محوردوم تبیین وچرایی حوادث: اولا---در جلسه سران قواطرحی برای سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین به منظور کاهش تبعات مختلف شرایط قبلی عرضه بنزین به تصویب رسید و اعلام شدمون نارضایتی مردم شد و این احساس نارضایتی و اعتراض  و گلایه به خاطراحساس خسارت  وضرری است که تصور می کنند برایشان بوجود آمده است.

ثانیا:این نارضایتی و ناراحتی موجب پدید آمدن شرایطی می شود که دشمن عنودومزدورانش درداخل براین اعتراضات سوارشوند و جهت مطالبه گری راتغییردهند.

ثالثا:همه شیاطین از  استکبار جهانی وهمپیمانان منطقه ای و بین المللی و خاندان پهلوی منافقین خبیث بااستفاده از فضای مجازی میدان دار شرارت فتنه شوند که اولین قربانیان آن مردم و مطالبات بحق آنان بود شرایطی که دشمن شکست خورده درهمه عرصه ها بخصوص پیروزی مقاومت در عراق و سوریه دندان ها ی کینه رافشاردهد واز این فرصت میخواهد انتقام شکست خودرابگیرد اینجاست که دیدبان بصیر انقلاب اسلامی با نگاهی به بلندای معرفت و حکمت و بصیرت الهی به میدان میاید وباهشدارهای بیدارکننده اش جلوی فتنه ناامنی را بگیرد.

محورسوم مطالبات چهارگانه امام انقلاب :

دراین سخنرانی کوتاه اگرچه رهبر انقلاب از اصل تصمیم سران قواحمایت میکند اماچندنکته :

اول:این تصمیم مستند به مصوبه سران قوا و متکی به پشتوانه کارشناسی است باید حمایت کرد البته نظرات کارشناسان متفاوت است یعنی اگرچه این مصوبه قابل بازگشت نیست ولی قابل اصلاح هست.

دوم:حضرت آقا به مسئولان سه قوه تاکید فرمودند با کمک هم موظف به مراقبت و نظارت بر شرایط بازار باشند که مردم ما گرفتار گرانی هستند از گرانی بنزین مبتلای به گرانی مضاعف دیگر کالاها نشوند به همین جهت فرمودند:

مسئولان هم تلاش کنندمشکلات اجرایی این طرح کم کنند.

سوم :مسئولان امنیتی که دشمن بی سابقه به میدان آمده وباسرعت و شدت  به تخریب اموال عمومی و تشدید ناامنی روی آوردند باید به وظیفه قانونیشان عمل کنند وبا آشوب گران برخورد نمایند.

که یکی از وظایف رهبری جلوگیری از اختلاف بین قوای کشور است .سوم :پذیرش اصل طرح وواگذارکردن جزئیات  به نظرات کارشناسی .فصل سوم :درسها وآموزه ها :نمادی از یک شخصیت یک رهبرانقلابی :1صداقت انقلابی 2- عقلانیت انقلابی 3-بصیرت انقلابی 4-راهبرد ومدیریت انقلابی 5 انصاف انقلابی

چهارم:مردم آگاه وبابصیرت از فتنه گران وآشوب گران فاصله بگیرند زیرا اولین قربانی این شرایط مردم ومطالبات به حق مردم است.

فصل دوم:حکمتهای بیانات امام خامنه ای پس از سخنرانی کوتاه حضرت آقا در 26 آبان در وهله اول وضعیتی آمیخته با ابهام وسوال در بین بخشی از مردم وگروهایی از اصحاب جبهه انقلاب بوجود آمدبسیاری از مردم  وگروهها بودند که با درک درست از شرایط از ایراد این سخنان از صمیم جان خرسند وشاکر بودندحکمتهای این رهنمدها در چند نکته:1- صیانت از ساختارها وفرایندای قانونی کشور  سیره مستمر امامین انقلاب در چهل سال گذشته است که امام ورهبر انقلاب در هر شرایطی از ساختار قانونی وساز وکارهای مندرج در قانون حتی اگر عملکردها مورد پسند نباشدصیانت وحمایت کرده اند .2-جلوگیری از بدعتگذاریهای غلط :در انتخابات 88 معترضان ومنتقدان خواستار ابطال انتخابات شدند رهبرانقلاب در خطبه 29 خرداد فرمودند جلواین بدعتگذاری خواهند ایستاد ویک قدم عقب نشینی نخواهند کرد مسیر اعتراض را به راهکار قانونی ارجاع دادند در این این صورت برای هر چیزی بریزند توی خیابانها .3- پشتیبانی از تصمیمات وکارهای کارشناسی شده: تصمیم برهدفمندی یارانه های بنزین جمعبندی وپیشنهاد گروه زیادی از کارشناسان اقتصادی کشور است حالا ممکن است عده ای براصل این اجرا نظر موافق نداشته باشند.

4- خوشبینی به تصمیم مسئولان ارشد نظام : پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام امت علیرغم تا چندروز قبل قائل به تداوم  جنگ بودندمتکی ومستند به نظر مسئولان وکارسناسان بود- اهمیت پذیرش قطعنامه وشرایط حساس جبهه ها واحتمال سرخوردگی شدید رزمندگان وسوء استفاده دشمنان با این زمان واین تصمیم قابل مقایسه نیست اما امام راحل آنرا مستند به نظر کارشناسان و تصمیم مسئولان می کند ومیپذیرد.

5اولویت امنیت کشور درشرایط حساس کنونی :دشمن درصدد تضعیف جبهه مقاومت است در عراق اوضاع خوب نیست ودر لبنان هم همینطور بخاطر شکستهای گذشته درصدد انتقام است هدف اول دشمن امنیت کشور ومردم است کارهایی که در هشت ماه انجام دادند در یک روز انجام دهند .

نکته آخر: مقام معظم رهبری در این شرایط سه راه در پیش داشتند : اول مخالفت صریح با طرح مذبور ودستور توقف سهمیه بندی بنزین وافزایش قیمت این را چند ایراد داشت :1 از همان روز باهدایت رسانه ای استکبار وحاکمیت دو گانه کشور القا شده ودرآن دمیده می شد .2- بهانه دست کسانی می داد که در صدد بودند بگویند ما می خواستیم کار کنیم اما نگذاشتند واین روش را تداوم بخشیده وتقویت می کردند.3-سنگ بنای نادرستی گذاشته می شد که بعدها در هر دولت دیگری از رهبری توقع ورود در این گونه مسائل کنند ودستور توقف یا تعویق یک طرح را مطالبه کنند .دوم سکوت وعبور از حوادث:این کار نه به مصلحت کشور بود ونه اقتضای جایگاه رهبری چون صبح همان روز قراربود یک طرح دو فوریتی ویک طرح سه فوریتی برای توقف طرح در مجلس مطرح شود .طبیعی بود آتش اخلاف بین نمایندگان موافق ومخالف شکل می گرفت وبین قوا اختلاف می افتاد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :

وَالْعَصْرِإِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍإِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ