سفارش به تقوی

جمعه1397/09/9

امام جمعه موقت شهرستان گیلانغرب حجت الاسلام والمسلمین فرهاد محمدی

خطبه اول:  موضوع : *     سفارش به   تقوی     *

السلام عليکم ورحمتُ اللهِ وبرکاته

أَعُوذُ بِالله مِنَ الشَيطَانِ الرَجيم بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا يُؤَدِّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِي لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ الَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ فَطَرَ الْخَلَائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّيَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ.ثم الصلاه والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسیلن العبد الموید والرسول المسددالذی فی السماء احمد وفی الارضین به ابالقاسم المصطفی محمد (صلی الله علیه وآله وسلم )وعلی آله الاطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله فی الارضین ولعن دائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیان یوم الدین .

عبادَالله اوصیکم وَنَفسي بِتَقوَي الله خودم وهمه شما خواهران وبرادران ديني را به تقواي الهي وپرهيز از  محرّمات دعوت مي کنم.

سفارش به تقوا هر هفته و در هر دو خطبه نماز جمعه فقط یک توصیه خشک و خالی نیست که یک حرکت درونی وخود مراقبتی و زیر نظر گرفتن خود و مبارزه با هوی و خواهشهای نفسانی در بین هفته تا جمعه آ ینده است که انسان ببیند در طول هفته ها و عمر خود چقدر  قدرت کنترل و تسلط بر نفس او رشد داشته. قران کریم یکی از اساسی ترین نتایج تقوا را  «فرقان» یعنی قوه و توان تشخیص حق از باطل، صدق از کذب و هوی از خدا می داند که این نشانگر این است که تقوا علاوه بر ابعاد فردی و درونی و ستیز نفسانی، ابعاد اجتماعی و سیاسی نیز دارد که در منازعات خانوادگی واجتماعی و حزبی و گروهی و بین المللی انسان با تقوای فردی و اجتماعی و سیاسی توان تمییز و تشخیص حق از باطل و نفاق و ریا را از صدق و حقیقت پیدا کند

تقوی صرفا به معنای پرهیزگاری و جنبه سلبی نیست بله تقوا جنبه ایجابی و انجام اوامر الهی را در دل خود دارد بنابراین تقوا یعنی انجام اوامر الهی و پرهیز از نواهی پروردگار.

در قرآن کریم بلا و مصیبت از سنن قطعی الهی در دنیا شمرده شده و یکی از اهداف اصلی زندگی در دنیا بلا و فتنه و امتحاناست. و این بلا و امتحان از جمله زلزله حکمت ها و فلسفه های گوناگونی دارد که عبارتند از:افزایش ایمان و پیدایش یقین_تربیت و رشد انسانها_ایجاد صبر و شکیبایی و توانمند سازی رو حیه مردم_تقوا_توبه و بازگشت به صلاح_جداشدن مومن از غیر مومن، نیکوکارو محسن از بدکار_عبرت آمو سفارش به تقوا هر هفته و در هر دو خطبه نماز جمعه فقط یک توصیه خشک و خالی نیست که یک حرکت درونی وخود مراقبتی و زیر نظر گرفتن خود و مبارزه با هوی و خواهشهای نفسانی در بین هفته تا جمعه آ ینده است که انسان ببیند در طول هفته ها و عمر خود چقدر  قدرت کنترل و تسلط بر نفس او رشد داشته. قران کریم یکی از اساسی ترین نتایج تقوا را  «فرقان» یعنی قوه و توان تشخیص حق از باطل، صدق از کذب و هوی از خدا می داند که این نشانگر این است که تقوا علاوه بر ابعاد فردی و درونی و ستیز نفسانی، ابعاد اجتماعی و سیاسی نیز دارد که در منازعات خانوادگی واجتماعی و حزبی و گروهی و بین المللی انسان با تقوای فردی و اجتماعی و سیاسی توان تمییز و تشخیص حق از باطل و نفاق و ریا را از صدق و حقیقت پیدا کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه دوم سیاسی :

بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ الحَمدُلله رَبِ العَالَمِين  االحمدلله الذی جعل اللیل لباسا والنوم سباتا وجعل النهار نشورا لک الحمد ان بعثتنی من مرقدی ولوشئت جعلته سرمدا حمدا دائما لاینقطع ابدا ولایحصی له الخلائق عددا .

اشهد ان لا اله الا الله وحده لاشریک له  الاها واحدا  احدا صمدا فردا  حیا قیوما دائما ابدا ولم یتخذ شریک ولا ولدا واشهد ان محمدا عبده ورسوله ارسله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین  ولوکره المشرکون بشیرا ونذیرا بین یدی الساعه

وَالصَّلاةُ وَالسَلام علي  اشرف الانبیا والمرسلین العبد الموید والرسول المسدد الذی فی السماء احمد وفی الارضین به ابالقاسم المصطفی محمد (صلی الله علیه وآله وسلم )َ والاصلاه والسلام علی وصی رسول رب العالمین یعسوب الدین عین الله وجه الله اسد الله الغالب أَمِيرِالمُومِنِين علی بی بن ابیطالب علیه السلام وصل   عَلي فاطِمَةَالزَهرا سَيِدَةِ نِساءالعَالَمِين وَصل علی سبطی نبی رحمه وسیدی شباب اهل الجنه والحسن والحسین وَعَلي عَلي بنَ الحُسَينِ  وَمُحمَّد بنِ عَلي وَجَعفَرِبنِ مُحمَّد وَمُوسَي بنِ جَعفَر وَعَلي بنِ مُوسَي وَمُحمَّدبنِ عَلي وَعَلي بنِ مُحمَّد وَ الحَسَنِ بنِ عَلي وَالخَلَّفَ الحُجَة أيُهَا القَائِمُ المُنتَظِرَ المَهدي صَلَّواتُ الله عَلَيهِم أجمَعيِن.

اللهم احفظ واید  وانصرقائدناالخامنه ای (حفظه الله)

اعِبَّادَالله اوصیکم  وَنَفسي بِتَقوَي الله خودم وهمه شما خواهران وبرادران ديني را به تقواي الهي وپرهيز از  محرّمات  دعوت می کنم

خیزش و حرکت عبادی سیاسی اربعین از ابعاد گوناگون قابل بررسی است.

_از جهت آماری و تاریخی در طول تاریخ بشریت تا کنون هیچ مانند و شبیهی تا کنون ندارد و این اجتماع عظیم با فاصله چند ین برابر نسبت به سایر اجتماعات طول تاریخ بشریت رکوردار است.

_از جهت مناسبات انسانی و تمدن سازی این حرکت و راهپیمایی تمام دارایی فرهنگ مغرب زمین و مدرنیته را به چالش جدی کشیده و دو گانه هایی که در تمدن و فرهنگ غرب با هم ناسازگارند را به زیبایی و سازگاری تمام کنار هم گرد آورده و همه فیلسوفان تاریخ و متفکران علوم جامعه شناسی و تمدن سازی را دچار حیرت و سرگردانی کرده که چگونه دو گانه های: عشق با عقل، مالکیت با ایثار، جنسیت به همراه عفت، مدیریت با آزادی، ملیت و مذهب با جهانی شدن و اتحاد، سودگرایی و عقلانیت، فردیت با جمعیت، عزا به همراه سرور و بهجت و..

در این حرکت سازگار و معنا دار شده اند. آتش عشق حسین علیه السلام و نور وجودی کربلا نه تنها سرد و خاموش نمیشود که افروخته تر و نورانی تر خواهد شد

_ از جهت سیاسی، این حرکت و خیزش سیاسی ترین اجتماع بشری و هولناک ترین حرکت اجتماعی برای دنیای غرب  و استکبار است که همین سبب شده که این رویداد با این عظمت در بایکوت شدید و سانسور کامل رسانه های دنیای لیبرالیزم و سود و شهوت، باشد در صورتیکه اگر یک اجتماع یک میلیونی و حرکت چند کیلومتری در هر جای جهان رخ بدهد حتما مورد پوشش رسانه ای 24 ساعتی آنها خواهد بود. اما اربعین و بیش از 20 میلیون انسان از بیش از 40 ملیت و مذهبها و زبانها و.. گوناگون با راهپیمایی دهها و صدها کیلومتری مورد سانسور شدید است چرا که تمام تئوریها و نظریات و اقدامات آنها را مسخ و نابود و جهانیان را بیدار خواهد کرد.

 

بنا بر فرموده امیر مومنان علیه السلام در نامه 50 نهج البلاغه  و تحلیل و تفسیر مقام معظم رهبری در درس خارج فقه هفته گذشته، مسوولین و حاکمیت باید همه مسایل و تصمیم گیریهایشان را به مشورت مردم گذاشته وبطور شفاف با آنها در میان نهند و این از زمره حقوق اساسی مردم بر مسوولین و حاکمان است مگر در امور خاص امنیتی و نظامی. و این شفافیت و مشورت باید بهنگام و در وقت تصمیم گیریها و به رای گذاشتن لوایح و  کنوانسیونهای داخلی و خارجی و.. باشد تا امت نظرات و رای مثبت و منفی مسوولین و نمایندگانی را که انتخاب کرده اند را دانسته و بتوانند از آنها سوال و مطالبه کنند بنا براین مسوولینی که از این شفافیت سر باز زده یا بعد از استعفا و استیضاح و.. برای توجیه اقدامات خود و فرار به جلو، شفاف شده و خود را تبرئه میکنند حق مسلم مردم را رعایت نکرده و بیشتر به دنبال منافع شخصی و حزبی و آینده خود هستند. و این شفافیت_که از فرهنگ اسلامی ما سخنان پیامبر (ص) و علی علیه السلام. و اهل بیت علیهم السلام گرفته شده نه فرهنگ غرب_ منشا بر کات زیادی مانند جلوگیری از فساد اقتصادی و سیاسی، مطالبه گری مردم و انتخاب صحیحتر آنها و همچنین امیدواری بیشتر مردم به مسوولان و نظام می گردد.

مسوولیت در جامعه اسلامی بنابر قرآن و روایات امانت است و بنابر آیات قرآن از پست ترین کارها تا صدرات و وزرات نیازمند به امانتداری و حفظ و از سوی دیگر. به توان و تخصص است و اگر کسی این نگاه و شرایط را ندارد نباید مسوولیت به او داد.

استعمار که به معنای غارت منابع و در اختیار گرفتن بازار مستعمره است شکلهای گوناگونی دارد الف) استعمار کهن که با لشگر کشی نظامی حاصل میشد. ب) استعمار نو که از طریق دست نشانده و دیکتاتورها حاصل میشد

ج) استعمار فرانو که از طریق سازمانهای بین المللی و کنوانسیونها و قردادهای بین المللی حاصل میشود که بنابر گفته رهبر معظم انقلاب دست پخت اتاقهای فکر استعمار گران برای دست و پا بستن کشورهای در حال پیشرفت است. بنابراین نباید به راحتی آنها را پذیرفت.

در لابلای خطبه دوم به قانون منع بکارگیری بازنشستگان_ مقاومت و پیام مقام معظم رهبری به هنرمندان پرداخته شد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِإِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍإِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ